Gallery by Night 2010. március 22–27
The Travelling Drawing School
Résztvevő művészek és előadók:
Bartha Sándor – Vass Sándor
Blaskó Ágnes – Margitházi Beja
Kaszás Tamás – Lóránt Anikó
Miklósi Dénes – Miklós Szilárd
Szörényi Beátrix – Szabó Péter
A Gallery by Night programról: 1991 óta a Stúdió Galéria és a Fiatal Képzőművészek Stúdiója évente egyszer, megrendezi a Gallery by Night című kiállítás sorozatot. Egy héten keresztül minden éjszaka nyitva tart a Stúdió Galéria, és naponta más-más kortárs képzőművész, illetve művészeti csoport arra az egy alkalomra tervezett munkájával találkozhat a közönség. Az évek során számtalan alkotó került ennek során egymással munkakapcsolatba, s együttműködésük eredményeként valósultak meg az éjszakai kiállítások. Ezeken az estéken a jelenlét felfokozott módon egyedi és megismételhetetlen. http://studio.c3.hu/studio_galeria/galeria_magyar/index.html
The Travelling Drawing School - projektleírás
Az Utazó Rajziskola egy oktatás alapú, közösségépítő eseménysorozat (educational project),
melynek első állomása és debütálása a 2010 tavaszán megrendezésre kerülő Gallery by Night eseménysorozaton lesz, majd ezután több külföldi helyszínen is folytatódik. A felvetett témák és problematikák mentén, különböző meghívott művészek „rajzórákat” vezetnek le, melyek főleg verbális kommunikáción alapulnak. A különleges rajzórákon részvevők a művészek által átadott információkból, szemléletből és világlátásból kiindulva saját víziójukat és véleményüket alkotják meg rajz formájában. A végeredmény rajzok és jegyzetek sorozata, témánként csoportosítva, melyeket a művészek aktív jelenlétében fiatalok készítettek el, dialógusalapú, vitákat is felvállaló együttlétben. A projektnek ez a fajta kommunikáció-felfogása egyik fontos alappillére, melyben próbáljuk innovatív módon megközelíteni azokat az alapproblémákat melyek meghatározzák mindennapjainkat. A projekt célja: a felvetett témákat megértése és láthatóvá tétele a rajz segítségével, a rajzon és vizualitáson alapuló konkrét kommunikáció alapszintű elsajátítása.
Travelling (Utazó) - A felvetett témák különböző országokban más-más fontossági fokkal rendelkeznek, így a különböző végeredmények összevetésére is sor kerül majd. - Mivel rövid idejű, – talán – egyszeri közös aktivitásról van szó, nem a tömegtermelés a cél, hanem inkább problémákra való rámutatás
Drawing (Rajzoló) - Rajzon keresztül tanítani, nem rajzot tanítani - Nem az ÁBRÁZOLÁS a fontos (és annak a milyensége), hanem a felvetett probléma megértésének láthatóvá tétele. Bármilyen végtermék (rajz, kollázs) létrejöttén látható legyen a gondolati struktúra.
School (Iskola) - a témafelvetések és a használt metódusok ritkák: nem informatív, hanem konkrét, életszagú, szubjektív helyzeteket tárgyalnak - a rajzolás (amellett, hogy végtermék) maga csak kiegészítő aktivitás és keret: az elhangzott dolgok a fontosak A Gallery By Night-on feldolgozott TÉMÁK, melyek konkrét válaszok Szabó Péter témafelvetéseire:
1. Döntésfa: modelleket építünk közösen, ennek segítségével szimulálunk egy, ill. több jövőbeli esemény/történést, például: Mi lenne, ha megszűnne a pénz? Minimum három nagyméretű modell megalkotása a cél, melyet rajzok, jegyzetek, és műveletábrák segítségével hozunk létre nagyméretű mágnes táblákon.
2. Amortizált ütés: a médiákban, az utcán, esetleg a családban látott, tapasztalt erőszak tényét a fiatalok hogyan dolgozzák fel, milyen pozícióba helyezkednek, miként értelmezik. Bevezető közös beszélgetés és helyzetgyakorlat után képregények (narratív képsor) készítése konkrét helyzetekről, oly módon hogy artikulálódjon a személyes pozíció és az ajánlott megoldás is.
3. Másság: közösen felidézni a kiközösítettség érzését, performatív gyakorlatokkal, rövid drámajátékokkal, majd ennek hatására született érzések és gondolatok rögzítése rajz formájában.
A gyakorlatok sokfélék, a résztvevők aktív jelenléte elengedhetetlen.
4. ABC: a tévé hatását, a médiák mechanizmusát vizsgáljuk: létrehozzuk, generáljuk az alávetettség helyzetét, melyben a fogyasztó azt hiszi, választhat, ezt nem teheti meg. Egy hosszú tévéadáson keresztül fog az információ eljutni a rajzolókhoz, melyet a jelenlévő művészek olykor megállítanak, kommentálnak, és különböző illusztrációs betétekkel magyarázzák.
5. Az emberek azok állatok: egyéni tablók és egy kollektív faliújság megalkotása a cél, melyen az ember és a környezete témakörét járja körül a csoport, érintve az ipari növénytermesztés, állattenyésztés témakörét, a szükséges, elégséges, felesleges és túlfogyasztás fogalmát.
Az Esemény: Reggel kezdődnek a fent említett témákon alapuló rajzórák. Struktúra: rövid bevezető (projektismertetés dióhéjban), és a művészek bemutatkozása után a TÉMA felvázolása. A rajzolás nagyméretű papírra történik, a rajzolók több rajzot is készíthetnek, a művész által ajánlott technikával, és mindegyik használt munkafelület bemutatásra kerül. A rajzlapon jegyzetelni is lehet, sőt kell, így a brainstorming-nak, saját futó ötleteknek is nyoma marad, melyeket a későbbiekben a rajzolás során felhasználhatnak. A foglalkozás második felében a rajzolók arra koncentrálnak, hogy munkájukat befejezzék, és minden általuk fontosnak érzett részletet kidolgozzanak. Itt a művészek főleg az egyéni kommunikációra figyelnek inkább, segítenek véglegesíteni a munkákat.
A tér: A galéria terében a következő berendezési tárgyak állandóak a hat nap alatt: tábla, nagy asztal, székek, rajzpadok illetve rajztáblák, illetve minden olyan eszköz melyre a művészeknek szüksége van a projekt levezetéséhez. A térhasználatban és elrendezésben nagyrészt a művészek döntenek, szükséges funkciók működőképessége az elsődleges szempont.
Mi lesz látható a kiállításokon?
A kiállítás sokrétegű lesz, ugyanis több dolog fog egyszerre működni, és ezek a rétegek egymással való dialógusa is látható lesz.
Egyrészt van a tér azon része melyben az aktivitás folyik nap mint nap (műhely a rajz-padokkal, asztalokkal, táblával, egyéb segédeszközökkel), ezt a teret bejárhatja a látogató. Itt nem lesz „rend csinálva” a kiállítás kedvéért, a műhely feelingbe bárki beléphet (a rajztáblákon új rajzlapok lesznek, tehát akar a látogató is leülhet rajzolni).
Másrészt van a végső produktumokat bemutató rész, mely a galéria első felében lesz látható. Ezek a rajzolók összes materiális lenyomatát megmutató rész, ami nemcsak végleges rajzokat jelenti, hanem minden elkezdett , „hibás” rajzot is, jegyzeteket, firkákat, MINDENT ami a nap alatt „elhagyta a rajzoló kezét”. A fiatalok arra lesznek ösztönözve, hogy HASZNÁLJÁK ezeket a felületeket mindenre, kommentáljanak, levelezzenek, ne csak rajzoljanak rájuk.
Minden nap videó-dokumentáció készül, és ez is látható lesz projekció formájában, mely kb. egy-egy és fél órás dokumentumot jelent, ahol az aznapi aktivitás látható, interjú a rajzolókkal és a meghívottakkal.
Doku-bázis, egy olvasósarok, ahol böngészni lehet azokat az anyagokat, melyeket a művészek hoztak és ajánlottak, hogy kapcsolódik a témához.
Estétől estére ez a struktúra fog ismétlődni, minden este a megnyitón lesz egy rövid bevezető az aznapi témáról, munkamódszerről, eredményekről, melyet a művészpáros fog elmondani kiállítás megnyitó gyanánt.
A utolsó este a záró kiállításon a héten készült összes produktum ki lesz állítva, de más rendszerben: mintegy katalogizálva tematikus blokkokban az öt téma szerint. Lesz egy beszélgetés meghívottakkal, kik kontextusba helyezik a projektet, szociális és politikai kérdéseket is felvetve.
Rajzolók:
14–18 éves fiatalok (ezt lehet flexibilisen is értelmezni, de az irány a középiskolás réteg). Csak ők hagynak materiális „nyomot” (rajzok) a projektben, a kiállítás nagy részét az ő munkáik teszik ki. Fontos, hogy a részvevőknek legyen kialakult véleményük a világról és a felvetett kérdésekről, mert így igazi kommunikáció alakulhat ki, ill. véleménykülönbségek esetén érvekkel alátámasztott konfrontáció is akár. A csoportok létszáma maximum 10 fő, de lehet kevesebb (6-8 min.). Minden nap más lesz a csoport összetétele, de ha valamelyik Rajzoló többre jelentkezik, az támogatandó.
Hogyan használd?
A Rajzolók ezen a blogon vagy e-mailen keresztül jelentkezhetnek a projektre, azon belül is specifikusan egy vagy több témára, motivációs levéllel, amiben pár mondatban leírja hogy miért választotta azt a csoportot. A művészek válasszák ki a végleges csapatot, hogy kikkel szeretnének dolgozni. A blogot előzetes munkafelületnek kell használni, a commentekben kérdéseket lehet feltenni, vagy bármi másra lehet használni ezt a web-es felületet. Minél több információt összeszednek a Rajzolók még az esemény elkezdése előtt, annál produktívabban tudnak jelen lenni az Rajzórákon.
Gratulalok a kozosseg fejlkesztes ez iranyu modjaert, fiatalok bevonasaval.Kivanok sok sikert.
VálaszTörlés